31 March, 2007

Tijd om de werpkist te verlaten...

Het lopen gaat nu erg goed. Ze zijn er al erg bekwaam in. Gisteren was het nog waggelen, maar vandaag waren ze duidelijk gegroeid in hun loopvermogen. Aislynn lag vanavond bij de ingang van de werpkist maar erbuiten. Ik zag dat de pups haar roken en dat ze naar haar toe wilden buiten de werpkist. Een mooi tijdstip om dit dan maar eens uit te gaan proberen. Dus eruit getild en Aislynn zoogde ze voor de eerste keer buiten de werpkist. Morgenvroeg gaat het schutje eruit en wordt de loopplank, die ik nog even moet voorzien van extra antislip aan de zijnkanten, voor de werpkist gezet, zodat ze morgen de werpkist kunnen uitlopen (en alleen in het begin als wij in de kamer zijn, totdat ze er helemaal bekwaam in zijn geworden). Ook zal ik ze een aantal keren nu op een dag buiten de werpkist bij Aislynn laten drinken.
Vandaag, toen de pups nog lekker bij Aislynn in de werpkist lagen te drinken, heb ik voor de eerste keer de CD met allemaal geluiden gedraaid. Hierop staat o.a. vuurwerk, kindergeluiden, verkeersgeluiden, dierengeluiden, huis-tuin-en-keukengeluiden enz. op. Of ze het nu gehoord hebben of niet, ze reageerden er niet op in ieder geval. Gisteren vergeten te vertellen, maar ik heb de pups opnieuw een stukje van de nagels afgeknipt. Ik zag namelijk dat Aislynn rond haar achterste tepels (waar het haar helemaal is uitgevallen), steeds meer rode krassen en striemetjes krijgt van de pootjes van de pups die de melkslag toepassen als ze drinken. Wel smeer ik het zo nu en dan in met een hiervoor geschikte zalf, maar ik moet het heel goed in de gaten houden. Morgen zullen de pups hun eerste "soepballetje" DUCK krijgen. Overmorgen krijgen ze twee balletjes, de dag na overmorgen 3 balletjes en daarna elke dag 3 balletjes tot de 28e dag, waarna het echte bijvoeren begint. De balletjes DUCK zijn nog niet bedoeld als bijvoeding, maar de pups de nodige enzymen bij te brengen om vast voedsel te kunnen verteren.
Wat ik ook altijd erg goed vind hieraan, is dat de pups het eerste voedsel eten uit mensenhanden. Bovendien lopen ze dan ook niet als wildemannen door de bak met voer als het bijvoeren rond de 28e dag begint. Ook heb ik ze vandaag alle vier voorzichtig geborsteld. En als slotstuk een hele mooie foto ........Zijn dit broers of niet. Synchroon noemen ze dit ook wel (let vooral op hoe de twee broers hun voorpootjes hebben)!!!

1 comment:

Unknown said...

Hallo Maya en Bauke,
wat ontzettend lief,en wat worden ze snel groot.Het gaat nu toch wel heel voorspoedig met de kleine jongens.
Wolter is met Djugas en Iron naar het bos, daarna koffie drinken en dan richting Friesland. Tot zo....
Groetjes Wolter en Roelie