14 April, 2007

Aislynn en ik zijn het eens...

Gisteren maakte ik me wat zorgen over de grote hoeveelheid melk, die Aislynn nog steeds produceert, waardoor de pups liever nog bij mama Aislynn drinken en daardoor heel slecht van de DUCK hadden gegeten gisteren (eigenlijk helemaal niets). Gelukkig ging dit vandaag veel beter. Als het bijna weer "voedertijd" is, dan haal ik Aislynn even weg en laat de pups eerst eten van de DUCK. Daarna is het okay dat Aislynn er weer bij komt. Als ze dan toch nog wat bij haar gaan drinken, gaat de meeste druk van haar melkklierpakket af, maar kan het melkklierpakket toch ook wat tot rust komen. Ook ben ik Aislynn nu al aan het minderen met haar voedingen. Misschien dat ik me ten onrechte zorgen maakte en dat Moedertje Natuur (Aislynn in dit geval) het allemaal zelf wel regelt, want dat bleek vandaag. Vanavond om een uur of 7, toen de pups wakker werden en ze Aislynn zagen, wilden ze gaan drinken bij haar. Omdat ze om 5 uur al hun derde DUCK voeding hadden gehad, vond ik dat op dat moment okay (er zit genoeg tijd tussen tot half 11, voor de laatste DUCK voeding). Aislynn liep langzaam weg, de kennel uit naar het speelveldje, zodat de pups achter haar aan keutelden. Als ze even stil stond en de pups dachten: "Ha, eindelijk melk" en net aan de tepels hingen, wandelde Aislynn weer een stukje verder, waardoor ze er alle vier weer afplopten. Nadat ze dit spel een aantal keren had herhaald, begon ze te graven en twee tellen later, braakte ze haar voer uit op de grond. Vervolgens konden de pups hier van gaan eten. Alleen Blauwtje heeft zich hieraan te goed gedaan, omdat het voor zijn neusje gebeurde en Aislynn heeft het restant zelf allemaal weer opgegeten. Op deze manier, zouden (wolven) pups in de natuur op dit moment van het opgebraakte voedsel gaan eten, waardoor er geen of minder melk wordt "afgenomen", waardoor het melkklierpakket enigszins tot rust kan komen en er een begin wordt gemaakt met opdrogen. Geen melk drinken, betekent dat Aislynn minder melk gaat aanmaken, dus kan haar melkklierpakket tot rust komen en vervolgens op gaan drogen. Pups krijgen geen melk meer, dus krijgen honger, en dus willen ze meer DUCK gaan eten en komen vervolgens "losser" en zelfstandiger van de moeder te staan. Ik ben benieuwd of dit fenomeen zich morgen ook gaat herhalen. Aislynn en ik zijn het er in ieder geval beide over eens: Het wordt tijd dat de pups op "eigen benen" gaan staan en hun eigen kostje straks gaan eten!!!









Verder was het vandaag een heerlijke dag om buiten te zijn. Er is veel bezoek geweest, grote mensenbezoek en kinderbezoek, dus met de pups is weer veel geknuffeld en gespeeld.

1 comment:

Unknown said...

Wat zit de natuur dan toch prachtig in elkaar,en wat is Aislynn een goed moedertje. Het kleine grut treft het wel met het weer,heerlijk buiten hobbelen.Groetjes en een fijn weekend.
Wolter en Roelie