23 April, 2007

Naar de dierenarts in de auto...

En dan was dan het moment aangebroken vandaag, dat de pups hun eerste prik moesten halen bij de dierenkliniek in Leeuwarden. Om 6 uur hadden we een afspraak en om een uur of kwart voor 6 moesten ze de halsbandjes om en gingen we in de auto, wat natuurlijk ook een nieuwe ervaring was. Ik ging bij ze achterin zitten. Ik vond ze erg stoer in de auto. en ze kropen gewoon over me heen, speelden met de riempjes, wilden de auto slopen van binnnen en gingen een partijtje stoeien. Ik vond ze over het algemeen vrij relaxed, op een enkel stressgaapje na. Bij de dierenkliniek aangekomen konden ze eerst even bezit nemen van de wachtkamer, want er was verder niemand. Dus de nestlappen en hun speelgoed over de vloer, voor vertrouwen en overal snuffelen en voordat we het wisten wilde ons viertal de benen nemen bij de toonbank langs naar achteren. Heb ik toch maar niet laten gebeuren. Toen in de spreekkamer. Alle hondjes zijn aan de beurt geweest in de volgorde zoals ze zijn geboren: Blauw, Groen, Paars en Oranje. Eerst werden ze uitgebreid onderzocht. Hier in de dierenkliniek wordt de algehele voedingstoestand gecontroleerd en dit was bij alle pupjes prima. De conditie van de huid en de vacht vond de dierenarts bij elk pupje fraai. De oren waren bij alle pups schoon en de ogen werden helder bevonden bij iedereen. Ook gold voor alle vier dat de neuzen schoon waren en dat zich in de mondholte een mooi schaargebitje bevond. Ze heeft natuurlijk ook naar de hartjes en de longen geluisterd en dat was allemaal goed. In de buikholte zijn geen afwijkingen bemerkt en bij de pootjes zijn er geen afwijkingen geconstateerd. Bij deze controle waren alle hondjes hetzelfde op 1 item na, namelijk de uitwendige geslachtsdelen. Alleen bij paars kon ze duidelijk 2 balletjes voelen. Bij Blauw, Groen en Oranje voelde ze zeker al 1 balletje, maar ook het tweede balletje dacht ze te voelen, maar schoot weer weg. Is een bekend verhaal en in de loop van de volgende weken zal het duidelijker zijn dat die is ingedaald, zo verzekerde de dierenarts mij, maar dat is ook mijn ervaring bij mijn twee vorige nestjes. Natuurlijk hebben ze hun enting ook gehad. Ondertussen lagen ze alle vier in de spreekkamer te slapen, want ze hadden al een hele tijd thuis gespeeld en ze lagen net een kwartiertje in Dromenland, toen ze naar de dierenkliniek moesten. Bauke twee en ik twee en terug in de auto, waar ze alle vier tegen mij aankropen en in slaap vielen. Ze hebben niets gemerkt van de terugreis. Thuis gekomen dacht ik dat ze meteen wel zouden gaan slapen, maar niets ervan. Ze hebben ontdekt dat je je als puppy onder de bank kan begeven en dat je daar heerlijk met je broers kunt spelen. Pas toen ze hun eten hadden gehad zochten ze zelf (dat doen ze de hele tijd......als ze moe worden of willen slapen, dan gaan ze voor het deurtje staan en willen in de puppykennel) de puppykennel op en heb ik ze erin getild en ze slapen nu (21.14 uur) nog!!! We hadden het fototoestel wel mee, maar Bauke had aan een verkeerd knopje gedraaid, die slimmerik, dus is de helft wazig. Pas toen Oranje aan de beurt was had ik het ontdekt, dus deze foto's zijn het beste gelukt!

In de spreekkamer...
Kennis maken met de dierenarts...
De buikholte voelen...
Tandjes kijken...
Oortjes bekijken...
De prik...
Balletjes voelen...
Luisteren naar de longen en het hart...
En wie klaar is slaapt maar weer verder...

1 comment:

willy said...

Hoi Maya en Bauke,
Had gisteren de telefoon al opgehangen en Michel vraagt ... en de dokter??? dat ik dacht oh.... vergeet ik helemaal de dierenarts, was even zo met Mitch bezig.... maar jullie laten alles weer zo mooi weten via de weblog. Echt dat doet niemand jullie na.
Super!!!!!!!!!!!